Polen!

Kom hem ifrån Polen i lördagsnatt så tänkte väl berätta lite om det för er läsare som troget kikat in här utan resultat under många dagar.
Vi var till ett museum och fick reda på mer om hur det judiska folket levde före kriget, och då syftar jag på det andra världskriget. Vi fick göra en uppgift om olika bilder och själva ta reda på fakta, vilket var väldigt effektivt!
Sen åkte vi och åt, soppa och potatismos var inga alternativ under denna resa utan det fick vi även om vi inte ville ha. Haha.
Vi var till de båda koncentrationslägrena, Auschwitz och Birkenau, och fick en inblick av hur allt såg ut och vad som pågick. Många känslofyllda timmar blev det och ni ska veta att jag är riktigt känslig av mig när det gäller tårar. Jag kan gråta för allt, främst över andras tårar. Men konstigt nog så fällde jag kanske en tår under hela resan. Kände mig så kall mot alla som stod och verkligen kände medlidande medan jag själv stod där som ett fån och försökte trösta de andra. Hemskt var det iallafall.
Varäven ut i en skog där dödsskjutningarna och SS soldaternas utbildning ägde rum. Föreställ er hur folk sprang runt som frisläppta djur och försökte fly. Usch.
Vi fick en guidning inne i ghettot där tusentals judar fick trängas. Fy vad hemskt. Där vi fick även uppleva en meters grillkorvar och hagel. Det ni!
Varje kväll umgicks vi i flera större grupper och knöt nya band. Det var jättekul! Fick reda på en massa saker om personer jag inte alls trodde så mycket om. Vi köpte även vår egen så kallad lyckodryck som vi drack på kvällarna. Blev väl en höjdpunkt utnyttjades lite väl mycket under en av de första kvällarna, men vi lärde oss av misstaget och hade superkul de andra kvällarna. Undra hur många sammanlagda känslor jag hade under denna resa, tror jag fick uppleva dem alla :)
Jag lägger bara ut några få bilder, resten får ni kolla på facebook.
kram på er!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0